Lockerudsfrisyren.

I våra programblad presenteras samtliga spelare i a-laget med en proffesionellt fotad bild, samt en kort rad frågor. Ni som lusläst detta och då speciellt under rubriken sysselsättning, har då redan upptäckt att jag jobbar som projektledare och lärarvikarie. Jag ska nu ta upp en intressant konversation mellan mig och en bråkig elev som vid det tillfället såg mig som den största pain-in-the-ass-läraren ever.

Jag till elev: "Nu sätter du igång med dina uppgifter på en gång annars kommer det här bli en lång lektion för dig!"

Eleven ger mig en blick med mord i, sätter sig på sin plats med armarna i kors, kastar grammatikboken i golvet och "TÄNKER FAAAAAN INTE GÖRA DOM DÄR JÄVLA TRÅKIGA UPPGIFTERNA".

Jag(sur och cynisk): "Du, du kan gå.. dörren är därborta."

Eleven reser sig upp hastigt och tar fart mot dörren. Just i denna stund när hon ska gå och jag väntar på att dörren ska slängas igen hejdar hon sig i dörröppningen, vänder sig om mot mig med ett annsiktsuttryck, som man inte ens önskar sin värsta fiende att bemöta, och säger på kaxig tonårs-dialekt:

Elev: Hallå, alltså du spelar typ innebandy vaa?

Jag: Öhh..jaa?

Elev: Man ser det på din frisyr.

Jag befinner mig i något slags perplext tillstånd. Vet inte om jag ska tacka eller ge ungen en kvarsittning. Svårtolkat. Vad fan menar hon egentligen? Var det en pik? Menar hon att alla som spelar innebandy är snygga i håret? Eller..om vi vänder på det, ful i håret=innebandyspelare. Med tanke på situationen satsar jag på att den här eleven syftade på det sista alternativet.
Dagen därpå ,när jag febrilt försöker få tag på en klipptid med tanke på förgående dagens händelse,får jag gladligen syn på en annan elev, som efter närmare titt och förhör avbildat min frisyr och klippt sig PRECIS likadant. Dubbla budskap. En dyrkare och en fiende. Plus minus noll. Den kanske inte var så illa ändå.


Jag minns året 2006 då många i laget hakade på frisyr trenden hockeyfrilla. Det var extrema och dyrkade frisyrer som satte odentligt  fart på  stans frisörindustrin. Och vi i laget var inte sena med att haka på denna modefluga.
Jag och jessica Andersson blev till och med utsedda till "Årets hockeyfrilla" av mariestadstidningen. För att ytterligare understryka denna trend, som rådde i vårat lag, fick våra hockey-inspirerade kaluffser en ny bemänning av det gotländska laget Endre.:  Hockeyfrillen blev Lockerudfrisyren. Den ack så förakatde frisyren hade spridit sig till den lilla ön och  samtidigt hade uppfinningsrikedomen att vidareutveckla frillen nått sitt essä. Det var "slides" på sidorna, osymmetriska längder och färger i alla tänkbara kombinationer. Det var blått, grönt, rött, svart, blått igen.

Hysterin må ha lagt sig något i laget nu, men vi är fortfarande hårt inbitna i att vara snygga i håret. Så ha det i åtanke när du vill berömma oss med en tillruffsning i våra överstylade hår, bevara frillen och ge oss istället en klapp på axeln eller dunk i ryggen.
Kanske är det dax för Lockerudsfrisyren att göra comeback lagom till mötet mot Gotland, men då i ny skepnad? Länge leve frisyren!




Förslag på den "Nya Lockerudsfrisyren".


Karin "Kakan" Didriksson


Kommentarer
Postat av: Mitell

Haha, det är bara att stå på dig Kakan!

Fan vad jag saknar er, hälsa alla

pusssss

2009-11-27 @ 08:34:43
URL: http://lifebymi.tumblr.com
Postat av: kakan

Ja, luggen.. du minns hur det var med frillan va??:)

Det hade varit perfekt att ha dig hemma nu, vi har lagfest på mumma med rocktema och mycket spex! Du saknas med!

2009-11-27 @ 08:45:17
Postat av: Virre

Haha! Som gammel punkare så håller jag nog på tuppkammen! ;) Go Kakan go! :)

2009-11-27 @ 18:23:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0