Magic Monday.

Visste ni att Måndag är uppkallad efter den fornnordiska guden Måne? Eller att Måndag, är den dag då flest sjukskrivningar sker? Du var på firmafesten, som spårade ur, och det var du som spåra. Eller, du har spelat en match, åkte på en rejäl kopp storstryk och stannar hemma för att slippa förklara vad som hände. Får siffrorna, 12-0, tala vore detta ett ypperligt tillfälle att hellre vilja gräva ner sig i gödselstacken och lukta skit, än att visa sig offentligt. Men det gör vi inte. Faktum är att en enda mening räcker: Rönnby är och var bättre oss.

Jag måste mege att jag ser upp till Rönnby och deras  magnifika spel. Flera av dem har lirat ihop i många år och jag är nästan övertygad om att deras swisch-swisch, klipp-klapp spel skulle fungera med ögonbindel på också. Och då syftar jag först och främst på deras första femma, med Caroline Widar och Susanna Tuominen i spetsen, där de gjorde 10-0, varav 8 poäng enbart Tuominen stod för. Tjejen satte ett sjukt oslagbart rekord, och vi andra får lyfta på hatten och avundas av förundran.



När slutsignalen gick i lördags och jag kisade upp mot måltavlan, fick jag ett hjärthugg, men samtidigt en svag föraning om att Rönnby kommer stå som en av finalisterna i Globen när det ska krigas om SM-titeln.
Men att lägga på minnet: De är inga övermänniskor eller genmodifierade hulkar som avlats fram från odödliga bestialiska vidunder, utan dödliga människor av kött och blod precis som vi andra. Vilja, mod, tålamod, engagemang är några av de pusselbitar som behövs för att få pusslet "vinnare" komplett. Jag kan med all säkerhet säga att Lockerud kommer nå dit en dag, och om så behövs, offra min högra arm för att stärka min övertygelse i yttrandet. Det är en lång väg att vandra med många milstolpar att passera. Men bit för bit, och delmål efter delmål kommer de att skapa och lysa upp vägen till framgång.
Hur äter du en elefant? Genom att ta små bitar i taget.



Karin "Kakan" Didriksson





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0